Stadiul Autostrăzii Transilvania
Premierul Ilie Bolojan a vizitat vineri cele două loturi ale Autostrăzii A3 Transilvania din județul Bihor: Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 kilometri) și Chiribiș – Biharia (28,5 kilometri), care se află în stadii de execuție diferite, cu 60%, respectiv 30% finalizate. Proiectele sunt estimate să fie finalizate în toamna anului 2026 și în luna mai 2027, asigurând continuitatea autostrăzii până aproape de granița cu Ungaria.
Planurile de dezvoltare a autostrăzii
Bolojan a anunțat că, anul viitor, vor fi finalizate două tronsoane pe teritoriul județelor Cluj, Sălaj și Bihor, adăugând astfel 70 de kilometri de autostradă în funcțiune. În 2027, tronsonul spre granița cu Ungaria va fi complet, cu excepția zonei din Sălaj, respectiv Meseș, municipiul Zalău. O soluție provizorie va permite utilizarea centurii municipiului Zalău pentru a asigura continuitatea circulației până la finalizarea lucrărilor, preconizate pentru 2028-2029.
Beneficiile autostrăzii pentru transport
Premierul a subliniat că finalizarea acestui sector de autostradă va facilita accesul rapid din Republica Moldova, Bucovina și județele din nordul Transilvaniei către țările Uniunii Europene, îmbunătățind traficul pe tronsonul aglomerat dintre Cluj-Napoca și Oradea. Acest lucru va aduce beneficii pentru exportatorii români și va crește siguranța în trafic.
Detalii tehnice ale lucrărilor
Tronsonul 3C1 dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș, realizat de Construcții Erbașu, are ca termen de finalizare luna octombrie 2026 și va include un viaduct de 1,8 kilometri, al doilea ca lungime din Europa. Stadiul lucrărilor este de aproximativ 60%, cu peste 550 de muncitori și 235 de utilaje mobilizate pe șantier.
Tronsonul 3C2, între Chiribiș și Biharia, este realizat de asocierea Precon Transilvania și Citadina 98, cu un stadiu fizic de aproximativ 30%. Se lucrează intens la cele 19 structuri, cu o medie de peste o mie de tone de beton turnate zilnic. Valoarea totală a proiectului A3 este de 884.123.669 lei, iar finanțările sunt asigurate din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat.
Concluzie
Finalizarea Autostrăzii Transilvania va îmbunătăți semnificativ infrastructura rutieră din regiune, facilitând conectivitatea internațională și sprijinind dezvoltarea economică a județelor implicate.


